رویکرد داستانی در آثار پیشگامان شعر نو مصر (امل دنقل، صلاح عبد الصبور و احمد عبد المعطی حجازی)
پایان نامه
- دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سید مجتبی مصطفوی
- استاد راهنما مصطفی پارسایی پور فرشید ترکاشوند
- سال انتشار 1394
چکیده
شعر نو عربی در سیر تکاملی خود به مرحله ای رسیده است که حد و مرز شعر کلاسیک را نمی پذیرد به طوری که ما شاهد تداخل انواع و فنون ادبی دیگر از جمله داستان در آن می باشیم در این جستار بر آنیم که رویکرد داستانی را در آثار پیشگامان شعر نو در مصر(امل دنقل، صلاح عبدالصبور و احمد عبدالمعطی حجازی) را به صورت توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار دهیم دلیل انتخاب موضوع و شاعران مدنظر بدین جهت است که گرایش به داستان در آثار شاعران واقع گرای شعر نو عربی که از مسائل صرفا ذاتی و درونگرای شعر غنایی فاصله گرفته و رویه برونگرایی را اختیار کرده اند، مشهودتر است.
منابع مشابه
پیشگامان شعر نو در مصر (صلاح عبدالصبور،احمد عبدالمعطی حجازی،أمل دنقل)
شعر نو حرکتی است نوگرایانه که در پی شرایط ایجاد شده بعد از جنگ جهانی دوم و به منظور به خدمت گرفتن ادبیات و نمود بارز آن یعنی شعر برای اصلاح شرایط اجتماعی و بیان احساسات و عواطف ملت ها در کشورهای عربی به وجود آمد. شاعران عراقی نظیر نازک الملائکه و سیّاب در حوزه شعر نو پیشگام بودند و در مصر نیز شاعرانی همانند صلاح عبدالصبور و حجازی و أمل دنقل نیز از پیشگامان شعر نو محسوب می شوند.عبدالصبور اولین دی...
15 صفحه اولالوجودیة فی شعر صلاح عبد الصبور
تستهدف الوجودیة، الإنسان وأصالته مؤکِّدةً سابقَةَ وجود الإنسان علی ماهیته وتجعله مرکزَ عنایتها. أسَّسَها کیرکغور، ومِن روّادها نیتشه، مارتین هایدجر، جان بول سارتر و... وأثَّرَتْ علی الآداب العالَمیة، خاصةً علی الأدب العربی المعاصر وأدباء وشعرائه. صلاح عبدالصبور، الشاعر المصری الحدیث، واحدٌ من الشعراء المُتَأثّرین بها. یری عبدالصبور أنَّ الوجود هو المعطی الأولُ من جانب الله تعالی للبشریة، مُشیراً إلی اهتمام الإنسان بذاته...
متن کاملسبک شناسی شعر صلاح عبد الصبور
چکیده «صلاح عبد الصبور» یکی از مهمترین پیشگامان جنبش شعر نوی عرب در مصر و هم ردیف شاعرانی همچون بدر شاکر سیاب، نازک الملائکه، عبدالوهاب بیاتی، خلیل حاوی و دیگر طلیعه داران این جنبش می باشد. وی در سال 1931 در شهر زقازیق مصر متولد شد و تحصیلات خود را در رشته ی ادبیات عرب در دانشگاه قاهره به اتمام رساند و به تدریس و سپس نویسندگی و سرودن شعر روی آورد. با ادبیات اروپا و نویسندگان و شاعران آنجا آش...
بررسی تطبیقی نوستالژی در شعر أحمد عبد المعطی حجازی و نادر نادرپور
نوستالژی یا دلتنگی برای گذشته، حالتی است روانی که به صورت ناخودآگاه در فرد آشکار و تبدیل به یک اندیشه میشود. در زمینهی ادبیات، این حالت برای شاعر یا نویسنده ای رخ میدهد که پیرو انگیزشهای فردی و اوضاع اجتماعی - سیاسی، دچار احساس دلزدگی از زمان حاضر میشود و اندیشهی بازگشت به گذشته و خاطرات شیرینش را در سر میپروراند و سپس شعر و یا نوشتهی خود را آمیخته با فضایی غمانگیز مینماید. احم...
متن کاملالتناص الدینی فی أشعار عبد المعطی حجازی
ظاهرة التناص من الظواهر النقدیة المهمة عند النقاد المعاصرین وهی عبارة عن علاقة تفاعل بین نصین أو عدد من النصوص بطریقة إستحضاریة. هذه الظاهرة تعالج عند النقاد المعاصرین من وجوه مختلفة منها المصادر والأشکال والأنواع. الدین والموروث الدینی من أهم المصادر التی إستلهمها الشعراء والأدباء منذ القدم، والشاعر المعاصر یستلهم من موروثه الدینی فی شعره أکثر من الشعراء القدامی. التناص الدینی یشکل جزءاً مهماً م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023